CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday 18 February 2013

ARAH TUJU?TUJUAN?

Assalamualaikum..

Tadi baru lepas balik dari meeting dan tiba-tiba aku rasa meeting yang ni lain dari yang lain...ermm mungkin aku sorang je yang rasa..ermmm may be~

Apa yang pelik? Nothing but we shared a great story ermm atau sedikit renungan sebelum start meeting sementara menunggu ahli-ahli lain yang sangat "menepati janji melayu"...Yaa ini sesuatu yang jarang ditemui..

Salah seorang dari kami bertanya,
"Apa tujuan hidup korang?"

Aku yang sedang membelek-belek roti yang baru lepas dibeli di kiosk tiba-tiba tersentap."Ermmm,apa ek tujuan hidup aku?"

Sahabat itu bertanya lagi,
"Kenapa korang belajar?"
"Sebab nak berjaya."
"Kenapa korang amik SPM?"
"Sebab nak masuk u."
"Kenapa korang masuk u?"
"Sebab kitorang nak graduate and kerja."
"Kenapa korang nak kerja?"
"Sebab kitorang nak duit."
"Apa korang nak lepas dah dapat kerja?"
"Ermm...kitorang nak kawin or what we can say,we want a family,"sambil masing-masing tersenyum sumbing.

"Ok,fine...sebenarnya we back to the basic. Actually we need love,we need food to survive. So, samalah kita dengan binatang kan?binatang pon perlukan makanan, perlukan pasangan.betul tak?"

"Ermm..betul gak tu,"walaupon dalam hati ada ke patut dia samakan aku dengan binatang!

Sahabat itu tersenyum dan berkata lagi:
"Apa yang membezakan kita dengan binatang? Saya rasa semua sedar kita dicipta melainkan untuk beribadah dan menjadi khalifah! Ok,kita lihat analogi kerusi, apa analogi kerusi? Kerusi diciptakan untuk duduk. So,kalau kita duduk atas kerusi tu selama 5 jam salah tak? Of course la tak kan sebab kerusi memang diciptakan untuk kita duduk."

Aku dalam diam pon rasa ermmm betul jugak apa dia cakap ni.

Dia sambung lagi:
"Ya..samalah macam kita. Kita diciptakan untuk beribadah dan memakmurkan bumi. Adakah kita zalim kalau kita tak buat apa yang perlu kita buat?"

Ermmm..aku rasa of course kita zalim..huhu...

Bak kata Prof Muhaya, jom audit diri!

Ok lah dah lewat sangat ni..ngantuk sudah.."SELAMAT PAGI"!!!

Assalamualaikum.


No comments: